פעילותנו ממחישה את האמונה שלנו ברוח האדם

הברונית אריאן דה רוטשילד

מה חדש
29 דצמבר, 2021

קרן אדמונד דה רוטשילד גאה להכריז על הזוכים בפרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב בתחום עיצוב מוצר לשנת 2021

הזוכים בפרס בקטגוריית מעצבים בכירים:
אלכס פדואה | סטודיו
REDDISH (נעמה שטיינבוק ועידן פרידמן)

הזוכים בפרס בקטגוריית מעצבים צעירים:
טליה מוקמל | סטודיו קוצי'ק אמיתי (גילי קוצי׳ק ורן אמיתי)

חבר השופטים של פרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב בראשות הברונית אריאן דה רוטשילד בחר את היוצרים הזוכים בפרס אשר התמקד השנה בתחום עיצוב מוצר. שני היוצרים הבכירים זכו במענק כספי של 90,000 שקל כל אחד, ושני היוצרים הצעירים זכו במענק כספי של 45,000 שקל כל אחד, בסך כולל של 270,000 ₪.

הפרסים הוענקו בטקס בקרן אדמונד דה רוטשילד בתל אביב, ביום שני 27.12.

ארבעת הזוכים נבחרו מתוך למעלה מ-150 תיקי עבודות של טובי המעצבות והמעצבים בישראל שהגישו מועמדות לפרס. תהליך השיפוט בחן בקפידה, בשלושה סבבי שיפוט של חבר שופטים מקצועי בתחום עיצוב המוצר בארץ ובעולם מתחומי התמחות שונים, המייצגים יחד קול מגוון, ישראלי ובינלאומי, מקצועי ואקדמי כאחד.

טל שגיא פארן, מנהלת קרן אדמונד דה רוטשילד בישראל ציינה בדבריה כי "אירוע הענקת הפרס השנה בתחום של עיצוב מוצר מציין סופו של תהליך מקצועי, ארוך ומרתק שמוקיר עבודה יוצא דופן של מעצבים ומעצבות שעבודתם בתחום עיצוב מוצר היא חלוצית ופורצת דרך. לא סתם אנחנו משתמשים במילה חלוציות, זו בהחלט מילת מפתח בעשייה של קרן אדמונד דה רוטשילד ובמסורת של משפחת רוטשילד, המלווה אותנו כבר למעלה מ-140 שנה – מהחלוציות ההיסטורית של הנדיב הידוע בהקמת מדינת ישראל, ועד העשייה שלנו היום במגוון תחומים למען החברה הישראלית והחלוצים הצעירים החדשים – הכל מתוך אמונה בכוחו של הפרט לחולל שינוי. כך גם בתחום האמנות, פעילות הקרן תומכת באמנויות ועידוד של מגוון קולות של יצירה חדשה כדי לתת במה והכרה למעצבים הבכירים והוותיקים ולצדם – למעצבים בתחילת דרכם".

חברי ועדת השיפוט לשנת 2021: הברונית אריאן דה רוטשילד; רנאטה מנזי – אוצרת מוזיאון העיצוב בציריך; פרופ' דוד ראב"ד – דקאן הפקולטה לעיצוב במכון טכנולוגי חולון, מעצב תעשייתי בכיר; פרופ' דינה שחר – מעצבת בכירה, לשעבר ראש המחלקה לעיצוב מכליל בהדסה; שלומית באומן – אוצרת ראשית בבית בנימיני לקרמיקה עכשווית, חוקרת, אוצרת ויוצרת, מרצה במכון טכנולוגי חולון; יואב זיו – מרצה בכיר במחלקה לעיצוב מוצר בשנקר, לשעבר ראש המחלקה. מעצב בכיר; הדר שפירא – מרצה בכיר לעיצוב מוצר בבצלאל, מעצבת בכירה.

בשנה הבאה נעניק את הפרס בתחום טקסטיל, אופנה, תכשיטים ואביזרי לבוש. תקופת הגשת המועמדויות לשנה השלישית עתידה להיפתח באביב 2022.

לצפיה בדימויים של הפרס, הזוכים ועבודותיהם

אודות פרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב:

פרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב, מיסודה של קרן אדמונד דה רוטשילד, נועד לקדם ולעודד מצוינות דרך הכרה ציבורית ביוצרים בכירים בעלי נפח עבודה איכותי ומשמעותי, זיהוי ותמיכה במעצבים בתחילת דרכם בתחום, הגברת ההתעניינות המקומית בעיצוב עכשווי וכן העצמת החשיפה לעיצוב הישראלי. ייסוד פרס יוקרתי בעל נוכחות והכרה בין-לאומית, המוקדש לעיצוב ישראלי עכשווי, יאפשר ליוצרים להישמע ולהיראות גם מחוץ לקהילה המקצועית והמקומית. במטרה לעודד מגוון קולות ויצירה חדשה. מדי שנה נבחרת וועדת שיפוט המורכבת מדמויות בכירות בתחומי העשייה והאקדמיה בארץ ובעולם, הבוחרת ארבע זוכות וזוכים; שני מעצבים בכירים שיזכו במענק כספי של 90,000 שקל כל אחד, ושני מעצבים צעירים שיזכו במענק כספי של 45,000 שקל כל אחד.

אתר הפרס: http://www.edrdesignaward.com/

נימוקי השופטים:

אלכס פדואה

פרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב מוצר מוענק לאלכס פדואה הודות ליכולתו יוצאת הדופן לפתח אובייקטים בעלי שפה צורנית מדויקת ואקספרסיבית – גם במרחבים המורכבים של תחומי הרפואה, הרכב והתעשיה.

בתיק עבודותיו המרשים, מרבית הפרויקטים מתאפיינים בקנה מידה גדול המציב אותם, מבחינת נוכחות וחוויית המשתמש, בין העולם המוצרי לאדריכלי. בין אם מדובר בכלי רכב, במכונת MRI או במכשיר לאנליזה של ביופסיה, פדואה מייצר אייקונים תלת-מימדיים במרחב תוך שהוא מאתגר פרדיגמות עיצוביות. חוויית המשתמש, הארגונומיה והממשק – כל אלו מטופלים ונארזים לכדי אייקון קריא הנושא את חתימת ידו המובהקת.

הוועדה מבקשת לציין את השנים הרבות בהן עוסק פדואה בעיצוב במקביל להיותו מרצה ומחנך לדורות של מעצבות ומעצבים באקדמיה לאהבת עיצוב ולעבודה עצמאית, יצירתית ואיכותית. בזכות היצירתיות, היכולות הוירטואוזיות, התשוקה והמקצועיות הבלתי מתפשרת, זוכה אלכס פדואה בפרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב מוצר 2021, בקטגוריית מעצב בכיר.

 

נעמה שטיינבוק ועידן פרידמן (סטודיו REDDISH)

פרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב מוענק לנעמה שטיינבוק ועידן פרידמן – סטודיו רדיש, הודות לשפת חקר העיצוב אותה פיתחו לאורך שנות עבודתם הרבות, שהפכה לסמן משמעותי בשדה היצירה המקומי בתחומי עיצוב המוצר ומחקר העיצוב.

הוועדה מצאה חשיבות מיוחדת בעבודת הסטודיו הנוגעת בפיתוח מוצרים לשוק המקומי והבינלאומי מחד, ומאידך עוסקת בפיתוח מניפסטים רעיוניים ומחקרים ייחודיים בחומרים, בטכנולוגיות ובתרבות מקומית. מחקרים אלו נאספים לתוצרים מגוונים – אובייקטים, תערוכות ושיתופי פעולה.

עבודות הסטודיו מעודנות, מוקפדות, ומקדמות את השיח אודות עיצוב – בהתכתבות עם היבטים תרבותיים והיסטוריים דרך פרשנות עדכנית ומקומית. עבודותיהם של סטודיו רדיש מאפשרות מבט חדש על חפצי יומיום, אובייקטים ארכיטיפיים ואבות-טיפוס. לאורך שנות פעילותם המשותפת ניכרת מסירותם  של שטיינבוק ופרידמן לשפת העיצוב הייחודית אותה פיתחו, ולחקר העיצוב המעמיק לצד חופש יצירה ולפיתוח שפה ודקדוק פנימי לצד עושר חומרי. אלו באים לידי ביטוי בכל תוצרי ותהליכי עבודתם

גוף העבודות של סטודיו רדיש מתאפיין בחוכמה עיצובית, מקוריות רבה ודיוק בביצוע. השפעתם המקצועית ניכרת בשדה העיצוב המקומי ובתיקי העבודות של רבים מהיוצרים הצעירים שבחנה הוועדה. בהוקרה על עשייתם המתמשכת והנדיבה, שהיא נכס צאן ברזל בשדה העיצוב בישראל, זוכים נעמה שטיינבוק ועידן פרידמן בפרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב מוצר 2021, בקטגוריית מעצבים בכירים.

 

גילי קוצ׳יק ורן אמיתי (סטודיו קוצ׳יק אמיתי)

פרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב מוענק לגילי קוצ'יק ולרן אמיתי, על עבודתם המשותפת והישגיהם המקצועיים המרשימים כסטודיו צעיר.

גוף העבודות שמציגים קוצ'יק ואמיתי בתחומי הריהוט, עיצוב מוצר ופיתוח אבות-טיפוס, מציב אותם בחזית העיצוב התעשייתי המקומי והבינלאומי גם יחד. עשייתם מתאפיינת בהתייחסות מחד למסורות עיצוב ולאייקונים תרבותיים ומאידך לשילוב חדשנות וטכנולוגיות מגוונות, המתגלמת בפיתוח שפה אסתטית אישית ורעננה.

פריצתו של סטודיו קוצ'יק אמיתי לשדה הבינלאומי נעשתה תוך שילוב של תעוזה יצירתית, הקפדה על סטנדרטים גבוהים ושותפות מקצועית עם החברות היצרניות. בגרות מקצועית זו מהווה סמן מוביל למעצבים צעירים רבים המבקשים להשתלב בשדה זה.

הוועדה מצאה עניין רב בעבודות הסטודיו, בעיסוקם בעיצוב מוצר קלאסי באמצעות פתרונות חומריים, טכנולוגיים, מכניים ונרטיביים מקוריים ומפתיעים. לאור הישגיהם ומתוך אמון בעבודתם העתידית בתחום, זוכים גילי קוצ'יק ורן אמיתי בפרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב מוצר 2021, בקטגוריית מעצבים צעירים.

 

טליה מוקמל

פרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב מוענק לטליה מוקמל, המציגה גישה ייחודית לעיצוב חפצים וחקירתם. גוף העבודות שמציגה מוקמל בשלב כה מוקדם בדרכה המקצועית מרשים באיכותו, בעומקו ובמגוון הרעיוני, האסתטי והחומרי שבו.

הוועדה מצאה ערך רב בעבודותיה של מוקמל, המגלמות אסתטיקה מקומית מאוד שמשכילה להיות רלוונטית בהקשרים אוניברסליים מבלי לאבד את אופיה. בפרויקטים השונים שהציגה בוחנת טליה מוקמל תרבות ותעשיה מקומית בדייקנות ובתעוזה, ומרחיבה בפועלה את שדה עיצוב המוצר.

עבודותיה המחקריות של מוקמל מתאפיינות בחופש יצירתי ובשזירה מרהיבה של המסורתי והעתידי, מהלכות על החבל הדק שבין עיצוב מוצר והדיסציפלינות השכנות, ובתוך כך מאפשרות לחקור את ההווה והעכשווי בעיצוב חפצים. בעבודותיה ניכר כבוד רב למלאכת היד, לתעשייה, לחומר ולחפצים, תוך הטלת ספק וחקירה מעשית אודות תפקידם של מעצבים בעשורים הבאים.

בזירת עיצוב המוצר המקומית טליה מוקמל היא נוכחות מסקרנת, מלהיבה ומבורכת. כהוקרה על עבודתה האיכותית ומתוך אמון בעשייתה העתידית, זוכה טליה מוקמל בפרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב מוצר 2021, בקטגוריית מעצבת צעירה.

בנוסף, בחרו השופטים לציין לשבח את המועמדים:

ציון לשבח בקטגוריית מעצב צעיר, 2021

אלעד קאשי

וועדת השיפוט מבקשת לציין לשבח את אלעד קאשי, מועמד לפרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב מוצר בקטגוריית מעצב צעיר. תיק העבודות המפורט שמציג קאשי בלט בעומק תהליכי העבודה, במסירות ודייקנות בה הוא עוסק במקצוע העיצוב התעשייתי הקלאסי. בעבודתו כמרצה לעיצוב, קאשי משפיע על מעצבים צערים רבים, ומקפדי לשלם בעשייה המקצועית בסטודיו שלו לאחר הלימודים, ובכך מסיע לקדם את שדה העיצוב התעשייתי בישראל.

ציון לשבח בקטגוריית מעצבים צעירים, 2021

שירה קרת ואיתי לניאדו

וועדת השיפוט מבקשת לציין לשבח את שירה קרת ואיתי לניאדו, מועמדים לפרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב מוצר בקטגוריית מעצבים צעירים. בסטודיו המשותף הנושא את שמם, עוסקים קרת ולניאדו בניואנסים של התרבות החומרית המקומית. בעבודה איכותית, מחקר מעמיק ובדיקות מגוונות של קראפט וטכנולוגיה, יוצרים בסטודיו איקונים חדשים לתרבות המקומית. עבודתם המשותפת מרבה לזמן שיתופי פעולה התנסותיים עם מעצבים אחרים, והועדה מכירה בתרומתם להעשרת תחום העיצוב וחקר העיצוב בישראל.