פעילותנו ממחישה את האמונה שלנו ברוח האדם

הברונית אריאן דה רוטשילד

מה חדש
7 מרץ, 2021

קרן אדמונד דה רוטשילד גאה להכריז על הזוכים בפרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב בתחום עיצוב תקשורת חזותית לשנת 2020

הזוכים בפרס בקטגוריית מעצב בכיר: גיא שגיא, ינק יונטף

הזוכים בפרס בקטגוריית מעצב/ת בראשית דרכו/ה: איל זקין, דר לאור

צילום: אמנון חורש

 

חבר השופטים של פרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב בראשות הברונית אריאן דה רוטשילד, בחר את היוצרים הזוכים בפרס אשר מתמקד השנה בתחום התקשורת החזותית. שני היוצרים הבכירים זכו בטקס מצומצם שהתקיים השבוע במענק כספי של 90,000 שקל כל אחד, ושני היוצרים בתחילת דרכם זכו במענק כספי של 45,000 שקל כל אחד, בסך כולל של 270,000 ₪.

ארבעת הזוכים נבחרו מתוך למעלה מ-160 תיקי עבודות של טובי המעצבות והמעצבים בישראל שהגישו מועמדות לפרס. תהליך השיפוט בחן בקפידה, בשלושה סבבי שיפוט של חבר שופטים מקצועי בתחום התקשורת החזותית בארץ ובעולם מתחומי התמחות שונים, המייצגים יחד קול מגוון, ישראלי ובינלאומי, מקצועי ואקדמי כאחד.

טל שגיא פארן, מנהלת קרן אדמונד דה רוטשילד בישראל ציינה כי  "על מנת להדגיש את מקום העיצוב הישראלי, ביקשה הברונית אריאן דה רוטשילד לייסד פרס משמעותי בקנה מידה בינלאומי. כל העבודות שהוגשו לתחרות היו מרשימות ביותר ואין לי ספק כי פרס אדמונד דה רוטשילד יהווה פלטפורמה לחשיפה בינלאומית לעיצוב הישראלי, הן למעצבים הבכירים והן למעצבים בתחילת דרכם. בכל שנה יתמקד הפרס בתחום אחר מעולם העיצוב, כאשר בשנה הבאה נעניק את הפרס בתחום העיצוב התעשייתי ואמנות, ובעוד שנתיים, בתחום עיצוב טקסטיל, אופנה ותכשיטים. תקופת הגשת המועמדויות לשנה זו עתידה להפתח באביב 2021."

חברי ועדת השיפוט: הברונית אריאן דה רוטשילד;  מר אנדראה אמיקטי (איטליה); פרופ' טרי שרויאר – מעצבת ומרצה בכירה בויצ"ו חיפה; ארז גביש – מעצב ב-תחומי וראש המחלק לתקש"ח בבצלאל; איציק רנרט – מאייר ומרצה בכיר בשנקר; צחי דינר – מעצב וראש המחלקה לתקש"ח במכון טכנולוגי חולון; מאירה יגיד חימוביץ' – אוצרת ראשית לאדריכלות ולעיצוב במוזאון תל אביב לאמנות.

אודות פרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב:

בחודש ינואר 2020 הזמינה קרן אדמונד דה רוטשילד מעצבות ומעצבים להגיש את מועמדותם בתחום התקשורת החזותית בישראל. תחום התקשורת החזותית הוא הראשון מבין שלושה במהלך מלא של הפרס. מידי שנה, תיבחר וועדת שיפוט המורכבת משופטים בתחומי העשייה והאקדמיה בארץ ובעולם שתבחר ארבע זוכות וזוכים. שני יוצרים בכירים שיזכו במענק כספי של 90,000 שקל כל אחד, ושני יוצרים בתחילת דרכם שיזכו במענק כספי של 45,000 שקל כל אחד.

פרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב, מיסודה של קרן אדמונד דה רוטשילד, נועד לקדם ולעודד מצוינות דרך הכרה ציבורית ביוצרים בכירים בעלי נפח עבודה איכותי ומשמעותי, זיהוי ותמיכה במעצבים בתחילת דרכם בתחום, הגברת ההתעניינות המקומית בעיצוב עכשווי וכן העצמת החשיפה הבין-לאומית לעיצוב הישראלי. ייסוד פרס יוקרתי בעל נוכחות והכרה בין-לאומית, המוקדש לעיצוב ישראלי עכשווי, יאפשר ליוצרים להישמע ולהיראות גם מחוץ לקהילה המקצועית והמקומית. במטרה לעודד מגוון קולות ויצירה חדשה. הפרס יוענק מידי שנה בתחום אחד מתוך שלושה (ברוטציה של שלוש שנים), לארבעה יוצרות ויוצרים בסכום כספי כולל של 270,000 ₪.

לינק לאתר הפרס לעדכונים שוטפים: http://www.edrdesignaward.com/

מתוך נימוקי השופטים לבחירה:

גיא שגיא

"תיק העבודות שמציג גא שגיא מרתק ומרהיב בהיקפו ובאיכותו, ומותיר רושם עז על המתבוננים בו. במגוון עבודותיו מפגין גיא כשרון יוצא דופן בכל אחת מהזירות והמדיומים בהן הוא פועל – עיצוב ליישומים שונים, איור, טיפוגרפיה, מיתוג מסחרי, עיצוב לתרבות ומדיה אינטראקטיבית.

גיא הוא מעצב מקורי, חקרני ושופע, המייצר חיבורים רגישים, אינטליגנטיים ובלתי צפויים בין דימוי לטקסט ובין יצירה גרפית לפורמט ולמרחב בו היא מתקיימת. תוצרי עבודתו מתעלים כולם לרמת הביצוע הגבוהה ביותר ולאיכויות נדירות. ניכר כי עולם הדימויים וההקשרים שלו הוא תולדה של חקר מעמיק, המצטט ומכבד טכניקות מן העבר, אשר עוברות תחת ידיו עדכון ורענון, ומתגלמות מחדש במופע מרהיב.

בניסיון לחפש הגדרה שתוכל לתאר את עשייתו ניתן לומר שגיא הוא מעצב, יוצר, אמן ובעל מלאכה החוגג את התקשורת החזותית ברמה הגבוהה ביותר, ומייצר הקשרים מרגשים בין העיצוב הגרפי המסורתי לבין זה העכשווי והעתידי.

ועדת השיפוט מצאה את עבודתו של גיא שגיא מרהיבה, ייחודית ומעמיקה, כזו שבוחנת ומרחיבה את גבולות שדה התקשורת החזותית, מאתגרת את הדסציפלינה ומגדירה את עתידה. לאור אלו, נבחר גיא שגיא כזוכה לשנת 2020 בקטגורית מעצב בכיר בפרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב תקשורת חזותית."

ינק יונטף

"ינק יונטף מציג גוף עבודות אדיר בתחום עיצוב, שימור, שחזור וחקר האות העברית. הוא טיפוגרף מבריק הפועל כיוצר, כחוקר וכמשקם. בכך הוא משמר, מחייה ומעצב את התרבות החזותית המקומית.  

נוכחותו בזירת העיצוב המקומית בולטת ומהווה סמן איכות מובהק בתחום העיצוב הטיפוגרפי בשפה העברית. מפעל חייו הייחודי והמוקפד ישאר נוכח בתרבות החזותית המקומית גם בעשורים הבאים ובעתיד הרחוק, ויירשם כפרק חשוב בתולדות הטיפוגרפיה העברית.

בהעמקה ובדקדקנות חסרת פשרות, בעשיה מתמשכת ואינטליגנטית, מייצר יונטף ביטויים חדשים לאות העברית, משמר מסורות טיפוגרפיות עתיקות, מחייה קלאסיקות טיפוגרפיות וחוקר ייצוגים חזותיים מוקדמים ועכשוויים לאות העברית.

נוכחותו ניכרת במיוחד כאשר היא נבחנת ביחס להשפעתה ולתרומתה לעבודותיהם של מעצבים אחרים; מחקריו מאפשרים שימושים חדשים ופרשנויות עיצוביות בקולות רבים וזירות שונות, להם נחשף הציבור הרחב בכל מפגש עם אות כתובה. בהוקרה על תרומתו יוצאת הדופן והמשמעותית לתרבות החזותית המקומית, בחרה ועדת השיפוט בינק יונטף כזוכה לשנת 2020 בקטגורית מעצב בכיר בפרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב תקשורת חזותית."

איל זקין

"איל זקין מציג היקף עבודה עשיר ומגוון בשפה אישית מובהקת, מקורית, מאופקת, ואיכותית. בעבודתו כמעצב עצמאי צעיר ניכרת תעוזה נסיונית ורצינות מקצועית, העמקה לצד רבגוניות מרשימה. עבודתו מפיקה תוצרים עשירים, החוגגים את העיצוב הגרפי לערוציו השונים ברמה הגבוהה ביותר.

איל מייצר דימויים אינטליגנטים ומרתקים, ומחבר בתבונה בין דימוי, טקסט ופורמט. עבודותיו מציגות שליטה יוצאת דופן בטיפול במוצרים טיפוגרפיים מורכבים, אותם רוקם ברגישות ובאנינות לכדי יצירה חזותית שלמה.

כמעצב צעיר, זקין פועל בשדה התקשורת החזותית שנים מועטות יחסית; בתקופה זו הגיע להישגים מקצועיים משמעותיים. תהליכי העבודה והתוצרים שבסופם מציגים מחויבות מעוררת התפעלות לדיסציפלינה הנקראת תקשורת חזותית. לאור הישגיו אלו ומתוך אמון בעבודתו העתידית בתחום, בחרה ועדת השיפוט באיל זקין כזוכה לשנת 2020 בקטגורית המעצב הצעיר בפרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב תקשורת חזותית."

דר לאור

"המעצבת דר לאור מציגה זהות מקצועית מובחנת המתגבשת לכדי נקודת מבט מקורית, עכשווית ומקומית. עבודתה מתאפיינת בעושר דימויים מצולמים, מסוגננים וטיפוגרפים איכותיים ביותר. דר מצליחה לבדל בתבונה רבה בין הנחיצות בשימוש בצבע הנוכח בעבודותיה בעוצמה רבה לבין פתרונות מונוכרומטיים אותם היא מייצרת בכישרון רב.

בעבודותיה היא מפענחת ברגישות רבה את הסביבה בה היא פועלת, ומציעה פתרונות מסקרנים המעניקים לצופה חוויה חזותית ותקשורתית רבת רבדים. דר נשענת על מאפיינים קלאסיים של עיצוב גרפי ועל הקשרים היסטוריים מקומיים, ומתנסה בהם בחופש יצירתי ראוי לשבח.

המפגש עם עבודותיה במרחבים בהם היא פועלת, בין אם בערוצים מסחריים או תרבותיים, הוא חוויה עוצמתית המותירה חותם אצל המתבונן. נוכחותה של דר לאור בזירת העיצוב הגרפי המקומי מסקרנת, מבורכת ומבטיחה.  כהוקרה על עבודתה האיכותית ומתוך אמון בעשייתה העתידית,  בחרה ועדת השיפוט בדר לאור כזוכה לשנת 2020 בקטגורית מעצבת צעירה בפרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב תקשורת חזותית."