פעילותנו ממחישה את האמונה שלנו ברוח האדם

הברונית אריאן דה רוטשילד

מה חדש
19 יולי, 2021

ממחקר חדש שיזמה קרן אדמונד דה רוטשילד עולה: אומת הייטק? לא לכולם – מבין 350 אלף המועסקים בענף ההייטק בישראל רק 50 הינם מהחברה הבדואית

קרן אדמונד דה רוטשילד, הפועלת לצמצום הפערים בחברה הישראלית באמצעות הנגשת ההשכלה הגבוהה בפריפריות החברתיות במדינה, יזמה בחודשים האחרונים מחקר לקידום ושילוב החברה הבדואית בהייטק ובתעשיות עתירות ידע בישראל. מהמחקר שנערך בחצי השנה האחרונה עבור הקרן על ידי 'חברת נאס לייעוץ ומחקר כלכלי וחברתי' עולה כי החברה הבדואית בדרום סובלת מפערים גדולים הנובעים מרמת לימוד ירודה הפוגעת כבר מגיל צעיר ברמת הידע ומיומנויות היסוד.

נתונים אלה פוגעים ומצמצמים את יכולותיהם של בני ובנות החברה הבדואית להתקבל ולסיים לימודים אקדמאיים כדי להצליח להשתלב בתחום המדעים בכלל ובענף ההייטק בפרט.  התמודדויות נוספות איתן נאלצים הצעירים מהחברה הבדואית להתמודד הינו חוסר ניסיון והכרות עם עולם ההייטק, שיח שמרני,  מיעוט הזדמנויות תעסוקה בנגב, היעדר רשת קשרים אישיים רלוונטיים, וסיפורי הצלחה בודדים. כל אלו מהווים חסמים נוספים העומדים בדרכם של בני ובנות החברה הבדואית לשילוב בתעסוקה הולמת.

התוצאה – בישראל מועסקים כיום רק כ-50 הייטקיסטים מהחברה הבדואית. מהמחקר עולה כי רק 135 סטודנטים בדואים רוכשים השכלה בתחום מקצועות ההייטק במוסדות האקדמיה, כשמתוכם 60%  עד 70% נושרים מהלימודים ללא תואר. ולא די בכך, למרות הצורך הגדול הקיים  בענף ההייטק לקליטת עובדים, בתום תקופת הלימודים, מתמודדת החברה הערבית עם  הקושי העצום בהשתלבות בתעסוקה בתחום.

בעקבות ממצאי המחקר, ממליצים בקרן אדמונד דה רוטשילד להקים מערכת מתכללת אחת בשיטת "קולקטיב אימפקט", שתאגד את כלל השחקנים והפעילות המתרחשת בשטח – ממשלה, מגזר עסקי, מגזר חברתי וגופים רלוונטיים נוספים, תחת קורת גג אחת, זאת במטרה לפתח אסטרטגיה משותפת הכוללת יעדים ומטרות, סנכרון הפעילות ומיקוד כלל המשאבים לטובת השגת המטרה.

בקרן מציינים כי קיימים כיום כ-20 מיליון ₪ שמושקעים בתחום, אך הם מפוזרים בין הגורמים השונים ללא תיאום וסנכרון ולכן אינם מביאים לתוצאות הרצויות. בקרן מציינים כי בעבודה נכונה ניתן תוך 4 שנים להגדיל את מספר המועסקים מהחברה הבדואית בהייטק ל-200 ותוך עשור ל-500. כמו כן, ממליצים במחקר להרחיב מודלים של החברה האזרחית, ליצור שותפות אסטרטגיות בין מוסדות להשכלה גבוהה, משרדי החינוך והכלכלה, אשכולות ורשויות מקומיות, לרתום מעסיקים ולפתח התערבויות רוחביות.

אלי בוך, מנהל הפילנתרופיה בקרן אדמונד דה רוטשילד, מציין כי "המחקר נועד גם להציב מראה ולשקף את מצב החברה הבדואית וגם לתת המלצות לפעולה. ניתוח הנתונים יתרום למוסדות להגדיר תוצאות מדידות ודרכי פעולה עבור שילוב האוכלוסייה הבדואית בתחום ההייטק ובתעשיות עתירות ידע. השנה האחרונה הציבה לחברה ולאקדמיה הישראלית אתגרים וזו השעה להטמיע את מסקנות החוקרים והמלצותיהם ולהביא את השחקנים השונים לפעול יחד במטרה לאפשר לאוכלוסיות נוספות להצליח בלימודים אקדמיים ולתרגם אותם להשתלבות בתעסוקה הולמת ומניבה".

אחמד מואסי, מנהל תחום החברה הערבית בקרן אדמונד דה רוטשילד הוסיף כי "שילוב החברה הבדואית בתעשיית ההייטק הוא צעד חשוב ונחוץ בדרך לצמצום הפערים ולמימוש הפוטנציאל. כולי תקווה שהמחקר יהווה תשתית לעיצוב מדיניות ע"י מקבלי ההחלטות במטרה להביא לשינוי המצב ולהעלאה משמעותית במספר המשתלבים בתעשיית הייטק. זהו אתגר גדול וחשוב ביותר שייטיב עם האוכלוסייה הבדואית, כמו גם עם אוכלוסיית הנגב והמדינה".

למחקר המלא

*המחקר מבוסס על נתונים ממקורות רשמיים- משרדי החינוך והכלכלה והעבודה, הרשות לחדשנות, מוסדות אקדמיים וארגוני חברה אזרחית, ובמהלכו ביצעו כ- 40 ראיונות עומק עם מומחים בתחום ועם הייטקיסטים מהחברה הבדואית.