פעילותנו ממחישה את האמונה שלנו ברוח האדם

הברונית אריאן דה רוטשילד

מה חדש
30 אוקטובר, 2022

מיזם משותף של קרן אדמונד דה רוטשילד, מאל"ו והאוניברסיטה העברית: לראשונה בישראל שאלון מקוון, שפותח במיוחד להערכת מידת המוכנות ללימודים האקדמאים, יאתר מראש סטודנטים בסיכון לנשירה, במטרה לאפשר למוסדות להשכלה גבוהה לסייע להם בהשתלבות מוצלחת

 

המיזם, בהשקעה של למעלה ממיליון ₪ של קרן אדמונד דה רוטשילד, ובניהול המרכז הארצי לבחינות ולהערכה (מאל"ו), יאפשר לעשרות אלפי סטודנטים המתחילים תואר ראשון למלא שאלון דיגיטלי, שפותח ע"י פרופ' איתמר גתי וד"ר מיכל פיליפס-ברנשטיין מהאוניברסיטה העברית על בסיס מודלים בינלאומיים.

השאלון יאפשר למוסדות לגבש תוכנית תמיכה מותאמת אישית למניעת נשירה מהלימודים

שיעור הנשירה הממוצע מתואר ראשון מגיע לשיעור של כ-20%. שיעור הנושרים מקרב אוכלוסיות בפריפריה אף גבוה יותר ומרחיב את הפערים בחברה הישראלית. מיזם משותף של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה (מאל"ו), קרן אדמונד דה רוטשילד, ו"יישום" (החברה לפיתוח המחקר של האוניברסיטה העברית) יאתר החל משנת הלימודים הקרובה, סטודנטים שמתקשים בהשתלבות במסגרת הלימודים, במטרה  לאפשר למוסדות הלימוד לסייע להם ולמנוע את נשירתם.

 המיזם החדשני ינוהל על ידי מאל"ו, ויוטמע על ידו בשלב ראשון בכ-20 מוסדות להשכלה גבוהה בישראל. השאלון המקוון והאלגוריתם המשוכלל לאומדן המוכנות ללימודים ולסיכון לנשירה מהלימודים, יונגש חינם לעשרות אלפי סטודנטים בהשקעה של  למעלה ממיליון ש"ח של קרן אדמונד דה רוטשילד. השאלון הייחודי, שיעילותו כבר הוכחה בפיילוט שהתקיים בשנים האחרונות במספר מוסדות אקדמיים, פותח במשך למעלה מתשע שנים ע"י פרופ' איתמר גתי וד"ר מיכל פיליפס-ברנשטיין מבית הספר לחינוך על שם סימור פוקס באוניברסיטה העברית בירושלים.

כל סטודנט שיתחיל תואר ראשון במוסדות המשתתפים בפרויקט, יקבל לפני פתיחת שנת הלימודים הזמנה למלא את השאלון המקוון (פחות מ-10 דקות) ולאפיין  את עצמו בהתייחסות לשישה תחומים שנמצאו תורמים להשתלבות מוצלחת בלימודים אקדמיים. השאלון מתייחס לתפיסות, עמדות והתנהגויות התורמות למוכנות ללימודים. מיד בתום מילוי השאלון, האלגוריתם שפותח מנתח את התשובות ומציג לסטודנט באופן גרפי ומילולי את התחומים בהם הוא חזק ואת אלה שמומלץ לחזק לטובת הצלחה בלימודים. בשלב הבא, המוסדות האקדמיים יספקו מענה ממוקד לכל סטודנט שאישר להעביר את תוצאותיו למוסד במטרה לסייע לו להצליח בלימודים ולמנוע נשירה.

מנכ"לית מאל"ו, ד"ר ענת בן סימון, אומרת כי "השימוש בשאלון החדש יאפשר למוסדות להשכלה גבוהה לאתר מראש סטודנטים הנמצאים בסיכון לנשירה עם תחילת לימודיהם. הצלחה בשנה א היא קריטית להצלחת הסטודנט בלימודים ובעזרת השאלון יוכלו המוסדות למקד את הסיוע בסטודנטים שזקוקים לו".

מנהל הפילנתרופיה של קרן אדמונד דה רוטשילד, אלי בוך, מציין כי "לנשירה יש השלכות אישיות וכלכליות מרחיקות לכת, הנוגעות לא רק לפרט ולסביבתו, אלא גם למוסד הלימודים ולמשק. החלטנו לתמוך בפרויקט לאחר שנוכחנו כי ניתוח תשובות הסטודנטים לשאלון מצליח לאתר מראש את אותם סטודנטים שעלולים להיתקל בקשיים בהשתלבות מוצלחת בלימודים אקדמיים. אין לנו ספק, כי סיוע מותאם אישית לאתגרים שעמם מתמודדים אותם סטודנטים, יתרום לצמצום שיעורי הנשירה מהתואר הראשון".

 פרופ' איתמר גתי וד"ר מיכל פיליפס ברנשטיין, האוניברסיטה העברית: "הייחוד בשאלון הוא לא רק האיתור המוקדם,  אלא ההזדמנות לייצר תוכניות התערבות מותאמות אישית וממוקדות בצרכי הסטודנט.  השאלון מופץ למוסדות האקדמיים לאחר תשע שנים של מחקר ופיתוח, שבהן הוא הועבר לכ 14,000- סטודנטים בשנה א' בארבע אוניברסיטאות ו 11-מכללות אקדמיות. המשתנים אותם השאלון ממפה הם כאלה שניתן לחזק בהתערבות ממוקדת וקצרה, פרטנית או קבוצתית ולשפר את הסיכויים של הסטודנט או הסטודנטית לצלוח בהצלחה את המעבר ללימודים האקדמיים".

ד"ר איציק גולדוסר, מנכ"ל "יישום":  "חברת יישום של האוניברסיטה העברית פועלת לתרגם ידע ותוצרי מחקר אקדמי לטובת החברה כולה, והפרויקט הזה הוא דוגמה לכך. לאורך כל הדרך עבדנו עם פרופ' גתי על גיבוש האסטרטגיה, איתור שותפים ומשאבים, על מנת להביא את המערכת שפותחה למצב שבו היא תשמש את מוסדות ההשכלה הגבוהה. במיזם הזה ניתנת לנו ההזדמנות לסייע למערכת ההשכלה הגבוהה באתגר של השתלבות מוצלחת של סטודנטים בלימודים האקדמיים".