פעילותנו ממחישה את האמונה שלנו ברוח האדם

הברונית אריאן דה רוטשילד

מה חדש
21 ספטמבר, 2020

מחקר מיוחד שנערך עבור קרן אדמונד דה רוטשילד קובע: התמחות מעשית במגוון מקצועות כחלק מלימודי התואר, משפרת את כושר ההשתכרות ב-5 השנים לאחר סיומו

מחקר חדש שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה מאשש את חזון קרן אדמונד דה רוטשילד למיצוי ההשכלה הגבוהה לתעסוקה הולמת, ומעלה כי: התמחות מעשית במגוון מקצועות כחלק מלימודי התואר האקדמי, משפרת את כושר ההשתכרות בחמש השנים לאחר סיום התואר בכ- 8.7% ומוסיפה כ- 10,500 ש"ח בשנה בממוצע לשכר המשתתף; התמחות מעשית מגדילה את שיעור התעסוקה של המשתתפים בכ- 4.5% בממוצע ותורמת לצמצום הפערים המגדריים בשכר ובתעסוקה

מיזם "למידה משלבת התנסות" שמפעילה בשנה האחרונה המועצה להשכלה גבוהה בשיתוף קרן אדמונד דה רוטשילד ואלומה כולל יותר מ-100 קורסים אקדמיים משולבי התמחות מעשית, ב-20 אוניברסיטאות ומכללות ברחבי הארץ ומאפשר לסטודנטים להרוויח ניסיון מעשי בטרם יציאתם לשוק התעסוקה תוך כדי צבירת נקודות זכות בתואר. 

עידן הקורונה, והתמורות שהוא מחולל בשוק העבודה הישראלי, מהווה אתגר גדול במיוחד לאוכלוסיות מהפריפריות החברתיות של ישראל. "הלא מקושרים" נאלצים להתמודד עתה על פחות משרות כשהיעדר הניסיון המעשי מותיר רבים עם תואר אקדמי אבל… בלי עבודה. לפחות לא בתחום שהשקיעו בלימודיו.

קרן אדמונד דה רוטשילד, המתמקדת במיצוי ההשכלה הגבוהה כמכשיר מרכזי למוביליות חברתית ולצמצום פערים בחברה הישראלית, קיבלה החלטה אסטרטגית לשנות מצב דברים זה ולהגביר גם את הסיכוי של סטודנטים מהפריפריות החברתיות של ישראל – ובהם, בני משפחות עולים, חרדים, ערבים וסטודנטים המתמודדים עם מוגבלויות, להשתלב בשוק העבודה ולהשתכר בהתאם להשכלתם וכישוריהם.

אלי בוך, מנהל הפילנתרופיה בקרן אדמונד דה רוטשילד ויפעת סלע, מנכ"לית עמותת אלומה מבהירים, כי עד היום, אלפי  סטודנטים שובצו להתמחות מעשית בחברות, רשויות וארגונים כחלק מהמסגרת האקדמית, תוך ליווי אישי של חונך מקצועי מתוך הארגון הקולט (מבלי שמתקיימים ביניהם יחסי עובד מעביד). בשנה האחרונה, על מנת להעצים את הפרויקט, מקיימת המועצה להשכלה גבוהה – בשיתוף קרן אדמונד דה רוטשילד ואלומה, את המיזם "למידה משלבת התנסות". מדובר בתוכנית אקדמית אשר יוצרת עבור הסטודנטים, חלקם מהפריפריות החברתיות של ישראל, גשר בין האקדמיה לעולם התעסוקה. התוכנית הייחודית  מקנה לסטודנטים ידע פרקטי ומעניקה להם מיומנויות רכות הנדרשות בשוק העבודה – ואף נותנת להם נקודות זכות אקדמיות. להבטחת הצלחת ההתמחות מלווה אלומה גם את הארגונים הקולטים ומכשירה את החונכים האישיים בכל ארגון.

בהנחיית הברונית אריאן דה רוטשילד, מקפידה הקרן למדוד את האימפקט שיוצרת כל אחת מיוזמותיה. אשר על כן פנתה  הקרן למכון הישראלי לדמוקרטיה בבקשה כי יבצע מחקר כלכלי מקיף – ראשון מסוגו בישראל, לבחינת מידת ההשפעה של ההתמחויות על גובה השכר ושיעור התעסוקה של בוגרי אותן תכניות הלימודים משולבות התנסות מעשית ("התמחויות") שהפעילו הקרן ואלומה בשנים האחרונות. החוקרים – ד"ר איתן רגב, עמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה וגבריאל גורדון, חוקר במכון, בחנו את נתוני השכר והתעסוקה של בוגרי התוכנית, בהשוואה לקבוצת בקרה של כ- 61,000 בוגרי תואר ראשון מהשנים 2017-2014.

להלן עיקרי הממצאים:

  • ההשתתפות בתכנית ההתמחויות משפרת את שכרם השנתי של המשתתפים בכ-8.7% בחמש השנים הראשונות לאחר סיום התואר ומעניקה תוספת ממוצעת של כ-10,500 ₪ בשנה
  • מחלוקה לפי מקצועות לימוד, עולה כי לעומת בוגרים אחרים בעלי יכולות ונתוני רקע דומים, ההכנסה השנתית של בוגרי תכנית ההתמחויות הייתה גבוהה ב-23% במדעי הרוח, ב- 14.6% במינהל עסקים, ב-11% במחשבים, ב-9.5% וב- 5.5% במדעי החברה.
  • ההשפעה חזקה יותר בקרב נשים – ההשתתפות בתכנית הגדילה את הכנסותיהן השנתיות של הבוגרות בכ-8.2%, לעומת 5.1% אצל הבוגרים.
  • לפי תחומי לימוד, ההכנסה השנתית בקרב הבוגרות השתפרה ב- 23.4% במדעי המחשב, 15% במינהל עסקים, 6.7% בכלכלה ו – 5% במדעי החברה. בקרב הבוגרים, ההכנסה השנתית השתפרה בכ- 7% בלימודי כלכלה ו- 7.4% במנהל עסקים.
  • שיעור התעסוקה של בוגרי התוכנית היה גבוה בכ- 4.5% מזה של אקדמאים בעלי יכולות ונתוני רקע דומים.
  • גם כאן, ההשפעה חזקה יותר בקרב נשים- בקרב הבוגרות, ההשתתפות בתכנית ההתמחויות שיפרה את תעסוקתן בכל התחומים: 7.3% במדעי החברה, 6.5% במחשבים, 5.4% בכלכלה ועד ל- 0.4% במדעי החברה. בקרב הבוגרים, ההשתתפות בתכנית שיפרה את תעסוקתם ברוב התחומים- 2.4% במחשבים ובמדעי החברה, 2.2% בכלכלה. רק במינהל עסקים התוצאה לא מובהקת ושלילית.

ד"ר איתן רגב וגבריאל גורדון מציינים כי: "הגברת מעורבותם של המעסיקים, דרך התמחויות והכשרות מעשיות במקביל להכשרה הפדגוגית – יכולה לסייע בהקטנת ה-Mismatch בין תחום הלימודים לתעסוקה בפועל ובהגדלת פריון העבודה. תובנה זו מקבלת משנה חשיבות, נוכח המשבר בשוק העבודה – שרבים יאלצו לבצע הסבה מקצועית. מעורבות פעילה של המעסיקים בתהליך זה היא קריטית להצלחתו".

דנה בר, מנהלת תחום מיצוי השכלה גבוהה בקרן אדמונד דה רוטשילד הוסיפה וציינה כי "לאור ההצלחה המוכחת של התוכניות המשלבות התנסות מעשית, והעובדה כי 20% ממשתתפי התוכניות הללו דיווחו כי קיבלו הצעה להשתלב כעובדים קבועים במקום ההתמחות, מיזם "למידה משלבת התנסות" לשילוב התמחות מעשית בלימודי התואר הראשון הורחב ולרשות הסטודנטים עומדים, גם בשנה"ל הקרובה, יותר מ-100 קורסים אקדמיים ב-20 אוניברסיטאות ומכללות ברחבי הארץ. סטודנטים המבקשים להגיש מועמדות לתכנית ונציגי ארגונים הנכונים לחנוך אותם, מוזמנים לפנות לעמותת אלומה".

דף התכנית באתר המל"ג: https://bit.ly/329Kvg5

אתר התכנית באלומה: https://www.nextstep-interns.org.il/

 ממצאים נוספים שעלו במחקר  המכון הישראלי לדמוקרטיה: